چرا زیاد درس میخونیم ولی چیزی یاد نمی گیریم ؟
نوشته شده توسط : پاسخدون

 چرا زیاد درس میخونیم ولی چیزی یاد نمی گیریم ؟

در ادامه پست هایی که در مورد مشاوره تحصیلی در سایت قرار دادیم میحواهیم در مورد خوندن زیاد و ارتباط آن با یادگیری صحبت کنیم.

از وقتی که رفتیم مدرسه همه میگن مطالعه کنید . اون هم زیاد و طولانی تا یه درس براتون ملکه بشه. اما کسی به ما روش های صحیح مطالعه رو یاد نداد. همیشه مشکلات مطالعه باعث افت تحصیلی میشه و انرژی ها رو هدر میده. ما از خیلی ها شنیدیم که میگه ما روزی ۱۰ ساعت درس میخونیم اما هیچ اتفاقی نمی افته. ما توی این مقاله آسیب های اصلی مطالعه رو بهتون میگیم و روشهای کنترلش رو هم مرور میکنیم.

شروع مطالعه از ساده به مشکل: انرژی ابتدایی مطالعه باید صرف خواندن مطالب از متوسط رو به سخت و سپس آسان بشه. چون وقتی آدم سرحال هست انرژی اش رو نباید با مطالب آسون و غیرمفهومی تخلیه کنه. این موارد رو بذارید برای آخر کارها و اول با موارد متوسط و سخت شروع کنید.

وسواس در مطالعه : فرد یک بار مطلبی رو می خونه و بعد دچار تردید میشه که آیا اونو خوب فهمیده یا نه . مجددا به مطالعه همان مطلب می پردازه و این روند تا بینهایت ادامه پیدا میکنه. این کار با خودش خستگی و اتلاف انرژی میاره. در نهایت کیفیت مطالعه کاهش پیدا میکنه و باید هر چه سریعتر این عادت رو ترک کرد. به تجربه متوجه شدیم که این حالت وقتی فشارهای روانی مدرسه و والدین زیاد میشه، پیش میاد. با کاهش این فشارها این مشکل هم حل میشه. در این خصوص باید مشاوران با والدین حرف بزنند.

خواندن بیش از حد :افرادی که بیش از حد درس می خوانند از شدت حالات عصبی خود رنج میبرند و اظهار خستگی و زدگی مینمایند. معمولا دختران بیشتر از پسرها این مشکل رو دارند و معمولا علتش هم رقابت های زیاد توی مدرسه، جواب دادن کاملا شبیه به کتاب درسی و استرس های بیجا و … هست. باید بدونید که این کارها لازم نیست و یادگرفتن مفاهیم درسی هم کافیه برای موفقیت توی امتحانات و کنکور.

بلند خوانی هنگام مطالعه: بلندخونی باعث میشه ماهیچه های زبان و فک مدام حرکت کنه و  تارهای صوتی دائها منقبض و منبسط بشه. این فعالیت ها فرد رو خسته می کنه و باعث زدگی نسبت به مطالعه میشه.

مطالعه کردن در حین راه رفتن :عامل خستگی زود هنگام و کاهش زمان مطالعه است. کاهش تمرکز , مهمترین مشکل در این مورده. چون فرد به جای تمرکز روی درس، باید مراقب دیوار، جدول، سنگ و … باشه که زمین خوره.

مطالعه همراه با وسایل صوتی: وقتی شما هم درس می خونید و هم مثلا آهنگی رو گوش میدید یا کنار تلویزیون هستید، عملا تمرکز بر روی هر دو اینها تقسیم میشه و به ظاهر آدم داره یه چیزی رو میخونه. ولی عملا چیزی یاد نمیگیره یا ناقص یاد میگیره.

درس خواندن بدون استراحت: استراحت کردن تلف کردن وفت نیست و باعث میشه کیفیت مطالعات شما بالاتر بره. برای همین حتما بین ساعات مطالعه استراحت کافی بذارید. زمانهای استراحت برای افراد مختلف فرق داره. شما باید خودتون این زمان مناسب رو پیدا کنید. مثلا بعضی ها اول یک ساعت و نیم درس میخونند و ۱۰ دقیقه استراحت میکنند. بعد یک ساعت و ربع درس و ۲۰ دقیقه استراحت، بعد یک ساعت درس و ۳۰ دقیقه استراحت … به همین ترتیب ادامه بدید. البته این یه پیشنهاده و ممکنه که این ساعت ها برای شما مناسب نباشه.

حفظ طوطی واری مطالب:  سعی کنید که مطالبی که میخونید رو بفهمید و مفهوم رو به خاطر بسپارید. این طور معمولا مطالب بیشتر توی ذهن میمونه و واقعا حس میکنید که دارید درس رو یاد میگیرید.

داشتن استرس و اضطراب: اضطراب ترس مبهمی رو برای افراد ایجاد میکنه که باید به دنبال ریشه های اون بود. این فکرها باعث مشکلات اساسی توی یادگیری میشه.

داشتن افسردگی: کسانی که به دلایل مختلف افسردگی دارند، معمولا کارهاشون افت میکنه، دائما دچار یاس و خستگی هستند و تلاشهاشون معمولا بی ثمر میمونه. این فرد به سمت کتابهای درسیش میره اما حوصله خوندن اونها رو نداره و نمیتونه تمرکز بکنه. برای درمان این مشکل باید با مشاوران حرفه ای صحبت و ریشه یابی انجام بشه.

 چرا زیاد درس میخونیم ولی چیزی یاد نمی گیریم ؟





:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: